Γιάννης Βασιλάκος, Αντιπρόεδρος & Διευθύνων Σύμβουλος της Dixons South East Europe (Κωτσόβολος)
Ο επικεφαλής της αλυσίδας καταστημάτων «Κωτσόβολος», Γιάννης Βασιλάκος, μας μίλησε για τις ιδιαίτερες απαιτήσεις της εποχής, σκιαγραφώντας τον χάρτη των εξελίξεων στο retail εν μέσω πανδημίας.
Η κρίσιμη παράμετρος είναι η συνεχής εξέλιξη
Συνέντευξη: Βαγγέλης Αλευρίτης
Tην τεράστια αύξηση ζήτησης υπηρεσιών και προϊόντων σε e-shop και call center κλήθηκε να αντιμετωπίσει εν μια νυκτί ο «Κωτσόβολος». Τον τρόπο με τον οποίο ανταπεξήλθε στις δυσκολίες και στα διδάγματα που προέκυψαν από αυτές μας αναλύει στη συνέντευξή του ο αντιπρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος της Dixons South East Europe, Γιάννης Βασιλάκος.
– Διανύουμε μια πολύ διαφορετική χρονιά, με συνθήκες πρωτόγνωρες λόγω COVID-19. Είστε ικανοποιημένος από την ανταπόκριση της «Κωτσόβολος» στις προκλήσεις που η καραντίνα έθεσε; Ποιες από τις διαδικασίες έκτακτης ανάγκης που επιστρατεύσατε κατά το lockdown μπορούν να εξελιχθούν σε συνήθεις πρακτικές στην εξίσου ιδιαίτερη εποχή που ακολουθεί;
Πράγματι αυτή η χρονιά είναι πολύ διαφορετική σε πολλά επίπεδα. Κληθήκαμε να αντιμετωπίσουμε κάτι πρωτόγνωρο, αλλά και να εξελιχθούμε με βάση τις νέες συνθήκες. Το lockdown μάς βρήκε καλά προετοιμασμένους, καθώς δραστηριοποιούμαστε σε ένα ώριμο ψηφιακά κλάδο και είχαμε διαμορφώσει από πριν όλες τις υποδομές για άμεση μετάβαση σε εξ αποστάσεως εργασία. Ωστόσο, μέσα σε ελάχιστο χρονικό διάστημα υπήρξε μεγάλη αύξηση στη ζήτηση προϊόντων και υπηρεσιών στο e-shop και το call center, της τάξης του 600% και 300%, αντίστοιχα, ενώ ο όγκος των παραδόσεων στις ημέρες της αποκορύφωσης ξεπερνούσε κατά 50% τις αντίστοιχες της περιόδου της Black Friday. Η κατάσταση αυτή έφερε στην επιφάνεια τρία ζητήματα, την έλλειψη διαθεσιμότητας των προϊόντων στην αγορά, λόγω του πρότερου κλεισίματος των εργοστασίων της Κίνας, τη δυσκολία διαχείρισης του αυξημένου όγκου των παραγγελιών και, τέλος, τις σημαντικές καθυστερήσεις στις αποστολές των προϊόντων στους καταναλωτές, λόγω της υπερφόρτωσης των δικτύων διανομής στην Ελλάδα την περίοδο αυτή. Η «Κωτσόβολος» έγκαιρα είχε αυξήσει τη διαθεσιμότητα των προϊόντων της και έτσι δεν αντιμετωπίσαμε σοβαρά προβλήματα διαθεσιμότητας. Κινηθήκαμε γρήγορα και διαχειριστήκαμε ικανοποιητικά την αυξημένη ζήτηση και τον μεγάλο όγκο αποστολών, μετατρέποντας τα καταστήματα μας σε HUBs και διευρύνοντας περαιτέρω τις συνεργασίες με εταιρείες courier, στην προσπάθεια να αυξήσουμε τις δυνατότητες διανομής. Η κατάσταση δεν ήταν καθόλου εύκολη, ενώ μπορούμε να πούμε πως οι παραδόσεις ομαλοποιήθηκαν στα μέσα Απριλίου. Το μοντέλο που δοκιμάσαμε λειτούργησε με σχετική επιτυχία, έχουμε διορθώσει τα κακώς κείμενα και συνεχίζουμε τη λειτουργία μας χωρίς προβλήματα, προετοιμάζοντας εντατικά τον οργανισμό για την ιδιαίτερα απαιτητική χειμερινή περίοδο που ακολουθεί. Η γνώση που αποκτήθηκε, μας έχει κάνει πολύ καλύτερους και αποτελεί παρακαταθήκη για το μέλλον.
– Ποιες κατηγορίες προϊόντων έδειξαν αυξημένη ζήτηση κατά τη διάρκεια της καραντίνας και πώς βλέπετε τη συνέχεια;
Οι προϊοντικές κατηγορίες που κινήθηκαν αυξητικά ήταν τα laptops, οι συσκευές προσωπικής φροντίδας, όπως ξυριστικές, κουρευτικές μηχανές, και οι μικροσυσκευές, όπως αρτοπαρασκευαστές, μίξερ, καθώς, επίσης, σημαντική αύξηση σημείωσαν οι κάμερες, τα tablets και οι εκτυπωτές. Στο σύνολο του έτους αναμένουμε πτωτικές τις πωλήσεις της αγοράς, καθώς η αγοραστική κίνηση επηρεάζεται σε μεγάλο βαθμό και από τον τουρισμό και τη γενικότερη κατάσταση στην οικονομία καθώς και την εξέλιξη της υγειονομικής κρίσης.
– Κατά τη διάρκεια της σεζόν 2019-2020, ιδιαιτερότητες είχαμε και όσον αφορά στον ανταγωνισμό σας στο retail, με «μήλον της έριδος» τις λευκές συσκευές. Πώς αντιδράτε στη συσπείρωση μεγάλων «παικτών» του λιανεμπορίου και στην είσοδο κι άλλων retailers στις οικιακές συσκευές;
Το λιανεμπόριο των ηλεκτρονικών και ηλεκτρικών συσκευών συμπεριλαμβάνεται στους άκρως ανταγωνιστικούς κλάδους, που σημαίνει πως δεν έχουμε να αντιμετωπίσουμε κάτι καινούριο ως «Κωτσόβολος». Η εταιρεία μας έχει μάθει μέσα στα χρόνια να αντιμετωπίζει όλες τις προκλήσεις, να μένει σταθερά στην πρώτη θέση και, κάθε φορά, να εξελίσσεται και να οδηγεί τον κλάδο στην επόμενη μέρα. Η κρίσιμη παράμετρος είναι η συνεχής εξέλιξη και αυτή δεν αφορά μόνο τον ανταγωνισμό αλλά και τις δραματικές αλλαγές που συμβαίνουν στην καταναλωτική συμπεριφορά, σε αυτό το σημείο ο δικό μας ρόλος είναι να ενδυναμώσουμε τους ανθρώπους μέσα από την τεχνολογία να απολαμβάνουν μία καλύτερη ζωή.
– Στο στόχαστρο ακόμα περισσότερων αλυσίδων λιανικής βρέθηκε φέτος και η B2B αγορά, με αιχμή του δόρατος τις ανάγκες των SOHO (Small Office/Home Office). Πώς κινηθήκατε σε αυτόν τον κλάδο και ποια θεωρείτε είναι η ενδεδειγμένη προσέγγιση επαγγελματιών και εταιρειών που προφανώς δεν δύνανται να έχουν έναν έμπειρο IT manager στο «τιμόνι» των αγορών τους;
Η «Κωτσόβολος» είναι μία πολυκαναλική εταιρεία, που διαθέτει μία πολύ έμπειρη και εξειδικευμένη ομάδα Β2Β πωλήσεων. Αυτή η ομάδα έχει την κατάρτιση και τις δεξιότητες να προσεγγίσει τον επαγγελματία και να προσφέρει την καλύτερη δυνατή εξυπηρέτηση. Παράλληλα, η γκάμα των προϊόντων Β2Β είναι εμπλουτισμένη σε τέτοιο βαθμό, ώστε η κάθε επιχείρηση, μικρή ή μεγαλύτερη, να μπορεί να καλύψει τις ανάγκες της. Σημασία έχει για εμάς η διερεύνηση της ανάγκης του πελάτη, για να του προτείνουμε την κατάλληλη λύση για την εταιρεία του.
– Οι συνθήκες της καραντίνας σύστησαν σε μια σαφώς ευρύτερη μερίδα των καταναλωτών τις online αγορές, αλλά τα προβλήματα που προέκυψαν λόγω των ειδικών περιστάσεων απογοήτευσαν αρκετούς εξ αυτών. Πώς πιστεύετε πως μπορεί να κεφαλαιοποιηθεί ο αυξημένος αριθμός των «πρωτάρηδων» online χρηστών και να επηρεάσει την ανάπτυξη του δικτύου σας, τόσο όσον αφορά στις online υποδομές, όσο και σε θέματα διανομής και επανασχεδιασμού της στρατηγικής των φυσικών καταστημάτων;
Οπως προανέφερα, κατά το προηγούμενο διάστημα μάθαμε πολλά, τόσο εμείς από την πλευρά των πωλήσεων, όσο και οι καταναλωτές. Τώρα είμαστε όλοι μας πιο ώριμοι και έτοιμοι να χειριστούμε τις καταστάσεις. Οι βελτιστοποιήσεις που κάναμε στις υποδομές μας, μάς επιτρέπουν να έχουμε ικανοποιημένους τους πελάτες που μας επιλέγουν για τις ηλεκτρονικές αγορές τους. Αυτό δεν λειτουργεί ανταγωνιστικά με τα φυσικά καταστήματα, κάθε άλλο θα έλεγα. Το ταξίδι του καταναλωτή έχει αρκετούς δρόμους. Μπορεί να επισκεφτεί το site για να δει τα προϊόντα, μετά ίσως θελήσει να περάσει από ένα κατάστημα και να τα δοκιμάσει και στο τέλος να κάνει την επιλογή του. Το σίγουρο είναι πως επιλέγουμε να ανακαινίζουμε τα καταστήματά μας, ώστε να μας αντιπροσωπεύουν, χωρίς να δημιουργούμε υποκατάστατα, καθώς το ένα κανάλι πώλησης συμπληρώνει το άλλο, και στόχος μας είναι η ενιαία εμπειρία του καταναλωτή.